Slecht nieuws voor de Spaanse voetbalcompetitie. Vanaf volgend seizoen mogen gokbedrijven niet meer op de shirts prijken van Spaanse voetbalclubs. De overheid heeft deze beslissing gemaakt vanwege de nieuwe gokreclame wet. De huidige samenwerkingen moeten volgens een brief van Ablerto Garzon (minister van consumentenzaken) worden opgezegd. De huidige voetbalclubs moeten daarom op zoek naar een nieuwe sponsor.

Nieuwe wetgeving

Door de nieuwe reclamegokwet worden samenwerkingen met gokbedrijven dus verboden. De wet wordt van kracht wanneer deze door het koninklijk besluit is goed gekeurd tijdens een kabinetsvergadering. Het kan dus nog even duren voordat de samenwerkingen on-hold worden gezet. In totaal worden zeven teams in de La Liga getroffen door de nieuwe wetgeving. Als we alles bij elkaar optellen betekent dit een inkomstenverlies van ongeveer €90 voor deze zeven clubs.

Voetballers zijn rolmodellen

Topsporters en voetballers worden als rolmodellen gezien. Volgens een onderzoek van Reuters zijn voornamelijk jongeren in de leeftijd van 18-25 jaar te beinvloeden voor deze vormen van reclame. Het aantal gokkers in deze leeftijdsgroep steeg in de laatste vier jaar van 29% naar 40%. Daarbij steeg ook het bedrag dat de jongeren uitgaven jaarlijks met 13%. In de brief van de minister stond dat deze teams hadden bijgedragen aan het “normaliseren van een praktijk met ernstige sociale risico’s”. En juist om die reden moet de reclame tot een minimum beperkt worden.